Nogle af Smålands mange guldkorn

Tag med Annelis på tour i Småland

Fredag

Astrid Lindgrens verden

Vores første stop denne fredag var Astrid Lindgrens verden i Vimmerby. Her mødes eventyr og virkelighed i herlige familiære omgivelser. Vi mødte flere af de skønne figurer, som Astrid Lindgren har skrevet om i sine bøger. Pippi Langstrømpe legede med alle børnene i Villa Villekulla, og Emil fandt på skarnstreger i Lønneberga. De forskellige miljøer i parken opleves nøjagtig som Astrid Lindgren selv har beskrevet dem, og alting virker meget levende. Vi så teater og hørte sange, og blev helt revet med af atmosfæren. Det slog mig, at uansat hvilket land gæsterne kom fra, og uanset hvilket sprog de talte, så jeg, at børnene forstod alt, hvad der skete under forestillingerne. Børnene har sikkert hørt fortællingerne flere gange, og de ved nøjagtigt, hvad der skal ske. Her er der ingen sprogvanskeligheder. Overalt i parken er der sjove legesteder og forhindringsbaner, hvor ungerne kan tumle rundt, til de er helt udmattede. Jeg synes også, det er en stor fordel, at Astrid Lindgrens verden tager ansvar for den mad, der serveres i parken. Man har bygget en fin restaurant med velsmagende sund mad, der laves fra grunden i stedet for at servere fastfood. Skønt der var mange børn i restauranten, var lydniveauet ikke for højt. Man kan også medbringe egen picnic og bænke sig på en af de dejlige pladser ude i parken. Desuden er der flere hyggelige steder, som serverer kaffe og andre forfriskninger. Hele Astrid Lindgrens verden er en stor herlig legeplads, hvor både børn og voksne trives godt.

Annelie på besøg med sine børn i Astrid Lindgrens Värld, Foto: Annelie Ström

Ingebo Hagar Ekocafé økocafé

Efter et morsomt og indholdsrigt besøg i Astrid Lindgrens verden satte vi kursen mod den økologiske café Ingebo Hagar, som ligger lige udenfor Vimmerby. På dette idylliske sted kan man både drikke kaffe og spise god mad, og alt er tilberedt af økologiske, Krav-mærkede og nærproducerede råvarer. Der er en gårdbutik, hvor de blandt andet sælger fåreskind, planter og lokale produkter. Man kan også gå ud i skoven ad smukke afmærkede vandrestier, kæle med de krøllede gotlandsfår eller en af stedets mange søde katte og overnatte på Tant Agnes lille yndige pensionat.

Kosta Boda Art Hotel

Efter denne dejlige pause kørte vi videre sydpå i Småland mod Kosta Boda Art Hotel. Allerede da vi trådte ind i glashotellets reception, mødtes vi af utroligt smukke og flotte glaskunstværker. Hele hotellet gennemsyres af kunst, og de smukke detaljer kan betragtes overalt. På alle etager vises glaskunst, og på væggene hænger fotos af glaspustere og forskellige designere.

Syv Kendte glasformgivere har indrettet hver sin korridor og har sat deres unikke præg med kunstglas og designede tekstiler på alle hotelværelser. Efter vi havde checket ind, skulle vi spise en 3-retters middag i hotellets restaurant. Restauranten var lysende flot. Mens vi ventede på maden, sad vi og beundrede smukke glasvaser og andre glasgenstande, som prydede restauranten. Maden smagte dejligt og var smukt anrettet, selvfølgelig på flotte glastallerkener. Restauranten havde også en god børnemenu, og vi fik en fin service.

Hotellets fantastiske glasbar er oplyst om aftenen. Ligesom i resten af hotellet er der også mageløs glaskunst her. Temaet i den blå bar er vand, og fine glasfisk pryder både bardisk og borde. Man bliver aldrig træt af at kigge på alt det smukke, uanset hvor man befinder sig på hotellet. Hotelværelserne er hyggeligt indrettet, og det var skønt at få en god nattesøvn efter en lang dag.

Kosta Boda Art Hotel har en fin spaafdeling for børn og voksne, Foto: Annelie Ström

Lørdag 6. juni, Sveriges nationaldag

Glaspustning på Kosta Boda Glascenter

Efter en prima morgenbuffet så vi frem til dagens glaspustning. Glaspustning i Kosta Boda er noget, som alle burde prøve. Vi blev modtaget af Lars Andersson på Kosta Boda Glascenter, en venlig person som gjorde dette besøg til et minde for livet. Vi måtte selv vælge, hvad vi ville skabe, og hvilke farver glasset skulle være. Derefter belærte Lars os om traditionelt glashåndværk. Vi pustede glas, formede det og så hvordan glasset videre blev behandlet. Efter cirka tre timer var vores kunstværker tørre og klar til afhentning. Du kan tro, vi var stolte over resultatet. Her kommer vi hellere end gerne tilbage, og det kan varmt anbefales. Børnene og jeg var helt salige bagefter, og jeg længes tilbage og ville gerne tilbringe flere dage der, for at lære mere om dette herlige materiale. Utroligt morsomt og det passer til folk i alle aldre - glasklart!

Spa på Kosta Boda Art Hotel

Mens vi ventede på, at vores glasskabelser skulle tørre, benyttede vi lejligheden til at gå i hotellets spa. På lørdage må børn komme med ind i spa-afdelingen, hvilket var meget populært. Der er pools både inden- og udendørs. På bunden af den største pool er der indstøbt glaskunst, som ser meget flot ud under vandet. Vi testede både den almindelige sauna og dampbadet. Behagelig musik strømmede ud gennem højttalerne og i kombination med den smukke indretning, fik det os til at geare helt ned. Vi trivedes som fisk i vandet alle tre og nød det i fulde drag. Jeg troede aldrig, jeg skulle få børnene op af vandet igen. Men nu skulle vi teste hotellets frokostbuffet, som var yderst velsmagende efter en tur i vandet. Derefter gik vi lidt rundt i områdets outletbutikker. Jeg faldt mest for butikken med glasskulpturer.

Da jeg altid har været interesseret i farver og former var dette besøg på Kosta Boda Art Hotel en utrolig oplevelse, både at opleve indretningen, som jeg aldrig blev træt af at kigge på, men også det at prøve at skabe noget selv i det fantastiske glasmateriale. Med et par indkøbte minder i bagagen var tiden dog inde til at drage videre mod næste eventyr.

Designhotellet Scandic i Värnamo

Næste stop var Värnamo midt i Småland, hvor vi skulle overnatte på designhotellet Scandic. Det er unikt indrettet i 1950’erstil med modernistisk design, blandt andet Bruno Mathssons møbler. Her er hele familien varmt velkommen, og i højsæsonen har hotellet et stort legerum, hvor børnene kan udfolde sig. Desuden får alle børn en lille gave ved indchekningen. Vi boede i en af suiterne, og det føltes ret luksuriøst. Det store rum var opdelt i sove-, spise- og tv-afdeling. Der var oven i købet to badekar i badeværelset. Hotellet er tegnet af den danske modernist og arkitekt Bent Jørgen Jørgensen i 1955. Scandic i Värnamo er et perfekt overnatningssted for børnefamilier, da man virkelig sørger godt for børnene, og desuden ligger det i nærheden af High Chaparral, hvor vi skulle opleve vores næste eventyr.

Søndag 7. juni

High Chaparral

Hold på cowboyhatten for nu bliver det vildt! Så snart vi kom indenfor lågen til High Chaparral, trådte vi direkte ind i Det Vilde Vesten. Her bliver alle som børn på ny, og uanset hvor tosset man er klædt ud, er det ikke spor pinligt. Atmosfæren er herlig i hele parken, og stedet passer til både børn og voksne. Der er flere butikker, hvor man kan købe cowboyhatte, legetøjspistoler og indianertøj m.m. Parken er opdelt i en cowboyby, et indianerreservat og en mexicansk by. Vi så Wild West show, hvor de gode mødte de onde med virkelig gode skuespillere, som gjorde forestillingen levende og spændende. Der var også modige stuntmen og dygtige ryttere. Det knalder og brager en hel del, så her kan det være en fordel med høreværn til de allermindste.

Hold på cowboyhatten for nu bliver det vildt!

Lucky Luke showet var mest populært hos de små. Her handlede det mere om humor, og Lucky Luke spurgte børnene, hvor brødrene Dalton havde gemt sig. Alle børnene svarede højt og levede sig totalt ind i forestillingen. I parken var der også andre shows, som fx Zorro, og når skuespillerne ikke optrædte, gik de rundt ude i parken og lavede sjov med alle. Man kan også lade sig fotografere sammen med dem, hvilket er meget populært. Vi testede også togrejsen, og det var enormt morsomt. Vi så store dele af området, og der var en cowboy med i hver togvogn, som underholdt passagererne. Under turen stoppede toget, og der var pause med et spændende show. Man kan også hilse på forskellige dyr i parken, prøve at vaske guld eller ride på heste. Der er mange restauranter og caféer i området. Vi havde det supersjovt alle tre.

Nystedt Husky

Vores sidste mål på rejsen var Nystedt Husky. Vi var fremme lidt tidligere end planlagt, men fik alligevel en varm velkomst både af mennesker og hunde. Her kan man prøve forskellige aktiviteter og oplevelser sammen med de venlige trækhunde. Såvel Ellen Nystedt som hendes hund Kicki er en venlige og imødekommende.

På stedet er der 15 hunde, som alle har haft en tryg og familiær opvækst hos familien. Hundene er meget venlige og nogle rigtige kæledægger. Min datter Nathalie var overlykkelig, og det første hun spurgte om var, hvad man skulle gøre for få et job her. Vi hjalp til med at sætte seler på hundene, og derefter skulle vi ud på Husky Walk. Vi fik et bælte om livet, som blev koblet til en hund. Med hver sin trækhund vandrede vi af sted ud i skoven. Det var hård træning, da man skulle holde imod, når de stærke hunde trak, hvilket mine ømme muskler vidnede om næste dag. Da vi kom tilbage, fik disse hunde lov til at hvile, og nu skulle de andre på arbejde.

Vi skulle nemlig prøve hundespand, dels med cykel og dels med vogn. Jeg startede med at stå på en stor trehjulet cykel med tre hunde foran. Joakim og Natalie fik en vogn, de kunne sidde i, og Ellen Nystedt stod bagved og styrede de fem trækhunde. Der var fart på, skal jeg lige love for, herlig fart og fornemmelse af eventyr. Ellen havde taget forfriskninger med, som vi nød ude i skoven på en rasteplads. Her herskede en vidunderlig stilhed, og alting smager som bekendt bedre ude i naturen, specielt efter aktiviteter af denne art. Man kan overnatte på rastepladsen i en af de to hytter med tilhørende fine grillpladser. Nedenfor stedet, hvor vi holdt pause, var der et vandløb, og vi drak det klare vand direkte fra bækken.

Ellen fortalte, at der er bævere i området, og om sommeren arrangeres spændende vandreture, hvor man kan opleve bæveren på nært hold. Nystedt Husky tilbyder mange forskellige slags aktiviteter for både store og små, og vi prøvede bare en lille del af dem. Vi blev faktisk lidt længere end planlagt, og kunne være blevet endnu længere, hvis ikke det havde været hverdag næste dag. At være omgivet af så mange venlige hunde, og at kæle med dem er en herlig og fredfyldt oplevelse, og vi lovede at komme tilbage snart igen.

Denne weekend sammen med børnene har været helt fantastisk. Alt vi har oplevet, har passet os alle tre på tværs af alder, og det har været vidunderligt at dele oplevelserne sammen med mine børn. Sagt med andre ord; en mindeværdig weekend som vi aldrig glemmer.